WONDER
HANNAH – Com que no hem volgut canviar l’essència de la història , no hem tocat
cap personatge, així que veuran nines que fan de nisn i van vestides de nins i
a un personatge que té una cara deforme però que l’actriu no la té així i no l’hem volguda maquillar. Pensam que la
imaginació val més que del que noltros podríem fer. Així que obrin les seves
ments i disfrutin de l’obra: “Wonder”
ESCENA
1/ VÍA PARLA DE N’AUGUST
SURT VÍA A
ESCENA, DU EL CASC D’ ASTRONAUTA I EL COL-LOCA ENMIG DE L’ ESCENARI.
VÍA - L'August és el Sol. El pare, la mare i jo
som els planetes que giren al voltant del Sol. La resta de familiars i amics
són asteroides i cometes que floten al voltant dels planetes que giren al
voltant del Sol. L'únic cos celeste que no gira al voltant d'aquest Sol que es
diu August és la Daisy, la gossa, però només perquè pels seus ullets de gossa
no hi ha gaire diferència entre la cara de l'August i la resta de cares
humanes. Per la Daisy tots tenim la mateixa cara, plana i pàl·lida com la lluna.
Estic acostumada a la manera com funciona
aquest univers. Mai no m'ha sabut greu, perquè és el que he vist sempre. Sempre
he entès que l'August era especial i que tenia necessitats especials. Si quan
jugava feia massa soroll i ell estava intentant dormir una miqueta, ja sabia
que havia de canviar de joc, perquè li acabaven de fer no sé quin tractament
que l'havia deixat adolorit i fet pols. Si volia que el pare i la mare
vinguessin a veure'm jugar un partit de futbol, ja sabia que nou de cada deu vegades
no podrien perquè havien de portar l'August al logopeda, o al fisioterapeuta, o
a un especialista, o a operar-se un altre cop.
El pare i la mare sempre deien que era la
nena més comprensiva del món. No ho sé, si ho era; però el que sí que sabia era
que no em serviria de res queixar-me. He vist com quedava l'August després de
cada operació: la carona tota embenada i inflada, aquell cosset tan petit ple
de tubs que el mantenien viu. Quan veus que algú ha de passar per tot això,
trobes una mica absurd queixar-te perquè no t'han comprat la joguina que has
demanat o perquè la teva mare no ha vingut a la funció de l'escola. Amb sis
anys ja ho entenia, tot això. No m'ho va haver de dir ningú. Ho sabia i prou.
SURT MIRANDA, QUE ACABARÁ AGAFANT EL CASC
I EMPORTANT- SE’L A N’AUGGIE.
MIRANDA
– Hola Vía.
VÍA
– EI!
MIRANDA
– ¿Qué tal l’estiu?
VÍA
– Te vaig escriure. Te vaig
enviar wasaps….
MIRANDA
– Ja… estava ocupada.
VÍA
– Ens veim. (Se’n va…)
ESCENA
2/ MIRANDA PARLA DE AUGUST
MIRANDA - Vía i jo érem les millors
amigues de primària. Però a secundària… les coses canvien. Be, ella no, ella
segueix essent la mateixa de sempre, però jo… necessitava fer un canvi i Vía no
ho hagués aprovat. Sabía que no li
agradava el meu nou aspecte ni el meu
nou grup d’ amics, així que el millor va ser anar-se’n allunyant.
Una de les coses que més trob a faltar de
ser amiga de la Via és la seva família. Me'ls estimava molt, els seus pares.
Sempre eren superacollidors i amables amb mi. Jo sabia que s'estimaven els seus
fills més que cap altra cosa al món. Amb ells sempre em sentia protegida: més
protegida que enlloc. ¿És ben trist, oi, que em sentís més protegida a casa
d'algú altre que no pas a casa meva? I l'Auggie també me l'estimava molt, és
clar. Mai no em va fer por: ni quan era petita. Tenia amics que no s'ho podien
creure, que m'agradés anar a casa de la Via: «Ens fa molta cosa, la cara que
té», deien. «Sou burros», els deia jo. No és tan terrible, un cop t'hi
acostumes. (agafa el casc
i surt …) Auggie, mira el que tenc per tu.
ESCENA
3/ JACK PARLA DE N’AUGUST
SURT JACK DECIDIT A ESCENA I PARLA DIRECTAMENT AL
PÚBLIC:
JACK – Tres coses. Primera:
al final t'hi acostumes, a la seva cara. Els primers dies dius: ostres, no m'hi
acostumaré mai. I després, al cap d'una setmana, penses: home, potser no n'hi
ha per tant.
Segona, és un tio enrotllat. Vull dir que és
bastant graciós. Per exemple, el profe diu alguna cosa, ¿no? I aleshores va
l'August i em fa algun comentari graciós a l'orella perquè no el senti ningú
més i jo em peto de riure. I a més en general és bon tio. O sigui, que és fàcil
estar amb ell i parlar-hi i aquestes coses.
Tercera,
és molt intel·ligent.
Record haver-lo
vist per primera vegda davant la gelateria que hi ha a l’avinguda Amesfort quan
tenia uns cinc o sis anys. Hi va haver un moment en què vaig girar el cap per
xupar el gelat que sortia al fons del cucurull i va ser llavors quan… Un moment
millor ho veieu (S’aixeca i va a seure’s al costat de n’August que ha sortit a
mig monòleg y s’ha assegut en el banc.
Jack, amb el paper que te en la mà, fa un cucurutxo i quan es gira para xupar el gelat veu n’ Auggie i
crida.
JACK – ¡Uhhh! ¿Dus una màscara de zombi? (Se n’adona que es la seva cara i
li fa vergonya) Ho sento tío.
Sí, ja ho sé, no va estar bé.
Però m’agradaria
dir que , ara que ara que el conec,
dirua que vull ser amic de veritat de n’August. Per exemple, si tots els nins
de quart estiguessin un al costat de l’altre cara a la paret i hagués d’elegir
a algú amb qui volgués juntar-me, elegirira n’August
EN IMPROVISACIo:
Escena en el pati menjant en grups.
Auggie, intenta sentarse amb un grup pero el rebutgen, quan va al segon una
altra persona ocupa el lloc lliure
correguent. Auggie va a sentar-se sol
i el grup de las al.lotes riuenn i el
miren malament, susurren mentre se tapaven la boca amb la mà.
ESCENA
4/ SUMMER PARLA DE N’AUGUST
(Summer s’aixeca i tots queden en estàtua)
SUMMER - Hi ha gent que m’ha demanat per
què me junt tant amb el “monstre”. És gent que ni tan sols el coneix bé. Si el
coneguessin, no l’anomenarien així. El primer dia em vaig
asseure amb ell perquè em feia pena. I ja està. Vaig veure un nen amb un
aspecte molt estrany en una escola completament nova per ell. Ningú parlava amb
ell. Tothom se'l mirava. Totes les nenes de la meva taula murmuraven coses
sobre ell. No era l'únic nen nou de l'escola, però sí que era l'únic de qui
parlava tothom. El Julian l'havia batejat com el Nen Zombi, i tothom li deia
així. ¿Ja l'has vist, el Nen Zombi? Aquestes coses de seguida corren. I
l'August ho sabia. Si ser nou ja és dur quan tens una cara normal, imagina't
amb una cara com la seva!. Per això vaig anar allà on estava i me vaig asseure
amb ell.
ROBERT
- ¿Por qué te juntes tant amb
el Monstre?
SUMMER
- ¡Perquè és un buen al.lotl!
Y no li diguis així.
XIMENA
- Ets una santa, Summer. jo no
podría fer-ho.
SUMMER
- No es per a tant
CHARLOTTE
- ¿Te va demanar el senyor
Culet que te fessiss amiga seva?
SUMMER
- No, som amiga seva perquè
vull ser amiga seva.
¿Qui anava a imaginar-se la importància que tendría
que m’assegués amb l’August Pullman a la’hora de dinar? La gent se comportava
com si fos el més rar del món. És
curios, com de rara pot ser ser la
gente. No va ser per tant. No es més que
un nin. El nin amb la pinta més rara que
he vist en la meva vida, sí. Però un nin.
SEGUEIX
L’ ESCENA DEL PATI:
SUMMER
- ¿Aquest lloc està ocupat?
AUGGIE - Eh… no —vaig contestar. (Summer deixa la palangana de menjar sobre la
taula, amolla la motxilla enterra , se posa
a menjar els macarrons amb formatge)
SUMMER – ¡Puaj! Jo també hauria
d’haver-me duit un sándvitx.
AUGGIE - Sí.
SUMMER
- Per cert, em dic
Summer. ¿I tú?
AUGGIE
- August.
SUMMER
- Guai
XIMENA
- ¡Summer! ¿Per qué t’ has
segut aquí? Torna a l’altra taula.
SUMMER – Está massa plena . Vine a seure
aquí. Hi ha més lloc. (Ximena se
queda confosa durant uns segons)
XIMENA - És igual (Ximena se’n va i Summer mira a Auggie, somriu i aixeca les
espatlles i segueix menjant) Escolta, els nostres noms fan joc: Summer, August
AUGGIE
- Ah, sí
SUMMER - Podem fer que aquesta sigui la « taula de l’estiu». Aquí nomes podran sentar-se elss que tenguin
noms d’estiu ver. A veure… ¿hi ha algú
que es digui Juny o Julia?
AUGGIE
– Hi ha una Maya
SUMMER - En realitat, al maig es primavera, Però si vol sentar-ese aquí, podríem
fer una excepció. También hi ha en Juliá. Es como el nom Julia, que ve del mes
de juliol.
AUGGIE
- No sé per qué me pareix que no voldrà.
SUMMER – Millor. Però si algú no te un
nom d’estiu i vol sentar-se
amb noltros el deixarem si ens cau bé, ¿val?
AUGGIE
- Val. Encara que tengui un nom d’hivern
SUMMER
– Guai (aixecant el el polze
en senyal d’ aprovació)
ESCENA
5/ LA MARE D’ AUGUST
TOTS SE POSEN A
MUNTAR LA CLASSE MENTRE A UN COSTAT ESTAN PARLANT AUGGIE I LA SEVA MARE:
MARE
— ¿Qué? ¿Cóm t’ha anat ? ¿T’ha
agradat?
AUGGIE
—Ara no, mamá. Quan arribem a casa.
MARE
— ¿Aquests al.lots han estat amables amb tu,
Auggie?
AUGGIE
—Sí, sí (mentint) No ha anat
malament.
MARE — Però ¿han estat amables amb tu? El señor Culet m’ ha dit que eren uns
al.lots encantadors.
AUGGIE
—Ajá
MARE
— Aquests Julián pareixía especialment simpátic
AUGGIE —Qué va, era el menys simpátic de tots. Però en Jack m’ha caigut bé. Éll
sí que ha estat amable. Pensava que se nomia Jack Will, pero se nom Jack .
MARE — Espera, potser els estic confonent. Quin era . ¿ el moreno que
anava pentinat cap a davant ?
AUGGIE —Julián.
MARE
— ¿I aquest no era amable?
AUGGIE
—No, gens amable.
MARE — Ah. ¿No será un d’aquests que se comporten d’ una manera amb els adults
i d’una altra amb els nins?
AUGGIE
—Sí, supòs que sí.
MARE
— Ah, a aquests no els suport
AUGGIE —Deía cosas en plan:
A
UN ALTRE COSTAT ES PRODUEIX AQUEST MINI-DIÁLEG:
JULIÁN - ¿Qué te paSsa A la cara, August? ¿T’ho feres en un incendi alguna cosa així ?
JACK - ¡Calla, Julián!».
CHARLOTTE
- ¡Ets un grosser, Julián!
AUGGIE
– Vaig néixer així.
TORNANT
AL DIÁLEG INICIAL:
MARE — Ho sento molt, Auggie.
AUGGIE —No passa res, mamá. De veritatque
no.
MARE
— Si no vols, no tens per
qué anar al col.legi, cel.
AUGGIE
—Sí que vull.
MARE
— Auggie…
AUGGIE —De veritat que vull , mamá. (Auggie se queda sol en escena sobre una de
les tauless)
ESCENA
6/ AUGUST PARLA D’ AUGUST
AUGUST – I no mentía. Ja sé que no
sóc un nen de deu anys normal i corrent. Vull dir que faig coses normals: menjo
gelats, vaig en bici, jugo a pilota, tinc una Xbox. Tot això fa que sigui
normal. Suposo. I jo em trobo molt normal. Per dins. Però jo sé que els nens
normals i corrents no fan que els altres nens normals i corrents fugin cridant
del parc. Jo sé que els nens normals i corrents no se'ls queda mirant tothom a
tot arreu on van.
Si em trobés una llàntia màgica i només li
pogués demanar un desig, demanaria tenir una cara normal que no cridés gens
l'atenció. Demanaria poder anar pel carrer sense que la gent, al veure'm, fes
allò d'apartar la vista. ¿Sabeu què crec, jo? Que l'única cosa que fa que no
sigui normal és que ningú m'hi troba.
Em dic August, per cert. No penso descriure
la meva cara. Segur que és molt pitjor que tot el que us esteu imaginant.
PRIMER DÍA DE CLASSE, ELS NINS VAN ASSEGUENT-SE A CLASSE:
AUGGIE - Me'n vaig anar directe a l'aula 301, a la
tercera planta. Sort de la visita, així ara sabia exactament on havia d'anar i
no vaig haver d'aixecar el cap per res. Ara sí que notava que hi havia nens que
se'm quedaven mirant, però vaig fer allò que faig jo de fer veure que no me
n'adono. Quan vaig entrar a classe...
(Tots van entrant i van asseguent-se a les tauless. Auggie se seu a la d’enmig i no
aixeca el cao, els altres no ocupen les que estan al seu costat. Un parell de
nons fan per asseure’s al seu costat,
però algú els avisa i canvien d’opinió))
CHARLOTTE—Hola, August (Se seu
en una de les tauless de davant)
AUGGIE—Hola (Veu en Julián que está assegut
a unas quantes taules parlant amb
altres al.lots. Auggie aixeca la mà per saludar-lo però aquest el veu i no el saluda. Arriba Jack Will
i se seu al costat de n’Auggie)
JACK— ¿Qué tal?
AUGGIE
—Hola, Jack
PROFESSOR BROWNE —.Ara
passaré llista i m'apuntaré on seieu . (Entren els dos darrers i en veure que
l’únic seient que queda està al costat de n’Auggie se seuen els dos en un ) .
Passau, aquí hi ha un lloc lluure. I allà un altre. I ara el primer que vull
que fasseu és deixar de parlar i… (Veu n’Auggie i dubta un moment) Ara , el
primer que vull fer és passar llista i apuntar on es seu cadascú. Quan us cridi, us aixequeu i veniu a buscar
l'arxivador amb el vostre nom. A dins hi teniu l'horari i un cadenat amb
combinació, però no intenteu obrir-lo fins que jo us ho digui. Teniu el número
d'armariet apuntat a l'horari. En acabat, si ens queda temps, ens coneixerem
una mica tots plegats. ¿Entesos? Molt bé..
–A
veure... ¿Julian Albans? ¡
JULIÁN— Present.
PROFESSOR BROWNE — Hola, Julián ¿Ximena Chin? ¿Henry Joplin? (Es el
nin que està assegut compartint cadira) Henry, aquí tens una taula
buida. ¿Per què no t’hi seus? (Henry
canvia de lloc arrossegant la motxilla a cámara lenta i de mala gana i en arribar deixar caure la motxilla
sobre el costat dret de la taula perquè faci de barrera entre la seva taula i
la de n’Auggie)
PROFESSOR BROWNE — ¿Maya Markowitz? —
MAYA
—Present
PROFESSOR
BROWNE — ¿Miles Noury?
MILES —Present — (Va a recollir la carpeta i quan està tornant-se li diu a Henry…) Ho sent, tío.
PROFESSOR
BROWNE — ¿August
Pullman?
AUGGIE
—Present
PROFESSOR BROWNE —Hola, August (cuando recull la carpeta tota la
classe el mira fixament, però tots baixen la vista en tornar-se ell)
PROFESSOR BROWNE — Jack Will. Molt bé. Ara escriviu tots les vostres
combinacions en algun lloc segur on no les anau a oblidar. D’acord
JULIÁN— ¿Per què dus aquesta trena petita darrera el cap ? ¿Es un rollo
Padawan?
AUGGIE
—Sí
PROFESOR
BROWNE — ¿T’agrada la
guerra de les galaxies, August?
AUGGIE —Molt
JULIÁN—
¿Quin és el teu personatge
preferit?
AUGGIE — (Dirigint-se al públic) Vaig
començar a pensar que potser el Julián no era tan dolent i que l’havia jutjat
malament.
AUGGIE — Jango Fett.
JULIÁN—
¿I Darth Sidious? ¿T’agrada?
AUGGIE — Potser no ho havia pescat ningú, allò del
Darth Sidious, i potser el Julian no ho havia dit amb mala intenció. Però a
l'episodi III, La venjança dels Sith, se li crema la
cara per culpa d'un sabre làser dels Sith i queda completament desfigurat, amb
tota la pell arrugada i tota la cara com si fos de cera i se li estigués
fonent.
Vaig mirar el Julian
un moment i vaig veure que em mirava. Oi tant, que sabia el que deia.
ESCENA
7/ EL PRECEPTE DE SETEMBRE DEL SENYOR BROWNE
PROFESOR BROWNE — –Molt
bé .Vull que enceteu una secció al quadern que es digui preceptes del senyor Browne.–
Poseu la data d'avui dalt de tot de la primera pàgina. I a partir d'avui, cada
principi de mes, escriuré un nou precepte del senyor Browne a la pissarra
perquè el copieu al quadern. En acabat discutirem sobre aquest precepte i sobre
el que significa. A final de mes escriureu una redacció sobre això, sobre el
que vol dir per vosaltres. Així, podreu marxar d'aquí amb la vostra pròpia
llista de preceptes. Normalment demano als meus alumnes que durant l'estiu
pensin en preceptes inventats per ells, que els escriguin en una postal i me'ls
enviïn des d'allà on hagin anat de vacances
HENRY
- ¿Y la gente ho fa ?
PROFESSOR BROWNE — ¡Clar! Alguns alumnes m’han seguit enviant nous
preceptes després de graduar-se. Es
increíble.
P-R-E-C-E-P-T-E
¿Qui sap dir-me qué es un precepte? ¿Ho sap algú ?
(Ningú aixeca la mà)
PRECEPTES =
REGLES SOBRE LES COSES QUE SON REALMENT IMPORTANTS
MAILS
- ¿Com un lema?
PROFESSOR BROWNE — ¡Com un lema!
Com una cita famosa. Com una frase d’una galleta de la sort. Qualsevol
cita o principi que pugui motivar-vos. Básicamente, un precepte és qualsevol
cosa que ens guía quan prenem una decisió sobre quelcom important. A veure,
¿quines coses son realmente importants? (Uns quants aixequen la mà)
MAYA
- Les Normes
XIMENA
– Treball a classe
CHARLOTTE
- Deures
PROFESSOR
BROWNE — ¿Qué més? ¡
Anau diguent!
SUMMER
- Familia
JACK
– Pares
MAX
1 - Animals
MAX
2 - ¡El medi ambient!
REID
- ¡El Nostre Planeta!
HENRY
- ¡Las abejas!
CHARLOTTE
- ¡Els cinturons de seguretat!
MAYA
- ¡El reciclatge!
SUMMER
- ¡Els amics!
PROFESOR
BROWNE — Molt bé. Però ningú
ha dit la cosa més important de totes.
JULIÁN
- ¿Deu?
PROFESOR BROWNE — Qui som. Qui som nosaltres. ¿Ho enteneu ? ¿Quina
casta de persona som? ¿Quina casta de persona sou? ¿O no és això el més important
de tot?¿No és la pregunta que hauríem de fer-nos a totes hores?¿Quina casta de
persona som? ¿Algú s’ha fixat en la placa que hi ha devora la porta del col.legil? ¿Algu ha llegit
el que posa? ¿Ningú?
(Ningú diu res , silenci)
PROFESSOR BROWNE — Posa: «Coneixe’t » I estau aquí per aprendre a
coneixer-vos.
JACK — Pensava que estàvem aquí per aprendre l lengua (tots
riuen)
PROFESOR
BROWNE — ¡Bé, sí, per a
això també!
QUAN PUGUIS
ELEGIR ENTRE TENIR LA RAÓ O SER AMABLE, TRIA SER AMABLE .
ESCENA
8/ EN EL PASSADÍS DE L’ESCOLA
(Se veu als nins de l’insittut en el passadís,
caminen, parlen, fan bromes, tot normal però quan passen al costat de n’August
fan com una cirba rara per no apropar-se. Altres nins es peguen colzades als
seus amics perquè el mirin i parlen tapant-se la bica. De sobte, un nin entra
corrent i sense voler xoca amb n’August i el tira a terra. Va a ajudar-lo però
qual el veu , s’asusta)
MAILS
- ¡Hala!
JACK
- ¿Has vist quina cara cara ha posat?
AUGGIE
- Ja ho sé i ha dit: « ¡Hala!».
JACK
-¡Se n’ha duit un ensurt de
mort. (els dos riuen amb ganes).
JACK
- ¿No t’ entren ganes de pegar-los
una pallissa a nins així?
AUGGIE
- Supòs. No ho sé.
JACK - A mí sí m’entraríen. Huries d’agafar una pistola d’aiga secreta, o
quelcom així, i connectar-la als teus ulls. Aixi cada vegada que te mirassin ,
els dispararies a la cara.
AUGGIE
- Con llim verd, o jo qué sé.
JACK
- No, no. Amb baba de babosa
mesclada amb pixum de ca.
AUGGIE
- ¡Sí!
(Tornen a riure)
JACK - ¿Sempre tendràs aquesta pinta, August?
Vull dir, ¿no pots fer-te una operació de cirugía estética?
AUGGIE – ei escolta, que aquesta pinta la
tenc gracies a la cirugía estética.
JACK
- ¡Tío, hauries de demandar el
teu metge!
(Tornen a riure)
SUMMER
– ¡Ey! ¿De què reis?
JACK
– res, de res. Jo me’n vaig
després ens veiem.
AUGGIE
– Vae.
SUMMER
– ¿Saps ja de què te vas a
disfressaar per Halloween?
AUGGIE
– De Boba Fett.
SUMMER
–Saps que pots venir a classe
disfressat, ¿no?
AUGGIE
– ¿No me diguis? ¿De veritat?
SUMMER
– Mentre sigui una disfressa
políticament correcte.
AUGGIE
– O sigui, que res de pistoles.
SUMMER
– Això és.
AUGGIE
– ¿Y desintegradors?
SUMMER
– Jo diría que un
desintegrador és una pistola, Auggie.
AUGGIE
– Vjya Boba Fett llporta un
desintegrador.
SUMMER
– Almenys ja no hem de venir
disfressats com un personatge de llibre. Això era el que havíem de fer a
Primària. L’any passat me vaig disfressar de la P malvada bruixa de l’Oest, de
El magic d’Oz.
AUGGIE
– Però això és una pel.lícula
, no un llibre.
SUMMER – ¿Pero qué dius? ¡Abans era un
llibre! De fet , és un dels meus llibres . Quan estava a primer , el meu pare
el me llegia a les nits..
AUGGIE
– ¿Y tú de qué te vas a
disfressar?
SUMMER – Encara no ho sé. Sé de qué m’agradaria disfressar, però crec que potser
oareux un poc cursi. Les al.lotes del
grup de Savannah no se van a disfressar aquest any. Diuren que som massa grans
per disfressar-nos a zHalloween.
AUGGIE
– ¿Cóm? Quina tontería.
SUMMER
– Ja ho sé.
AUGGIE – Creía que no t’ importava el que pensassin aquestes al.lotes. Llavors¿qué
es aquesta cosa tan cursi de la que volies disfressar-te ?
SUMMER – ¿Promets no riure-te’n? D’ unicorni. ¡Eh , has promès no riure’t!
AUGGIE
– Val, val. Però tens raó: és
moooolt cursi.
SUMMER – ¡Ja ho sé! Pero ho tenc tot pensat:
faría el cap de paper matxé i pintaria el corn i la melena de daurat. o. Sería
al.lucinant.
AUGGIE – Val. Llavors , hauries de
fer-ho. ¿A qui li importa el que pensin els altres?
SUMMER – Potser, el que faig és portar-ho solament per a la desfilada de
Halloween i per al col.legi me
disfressaré... gótica. Sí, ja está, això és el que vaig a fer
AUGGIE
– Parece un buen plan.
SUMMER – Gracias, Auggie. ¿Sabes?, eso es lo que más me gusta de ti. Siento que
puedo contarte cualquier cosa.
AUGGIE
– ¿Sí? Guai.
ESCENA
9/ EL MEU ANIVERSARI
AUGGIE – El meu aniversari és el 10 d’ octubre. M’agrada la
data del meu aniversari: 10/10.. Normalment ho cel.lebr a casa, però aquest any
li vaig demanar a mu mare si podia
cel.lebrar-ho a la bolera. A la mare li va sorprendre, però es va alegrar. Em
va demanar a qui volia convidar de la meva casse i vaig dir que a tots els de
la meva classe i a Summer
MARE
– Aquests son molts de nins,
Auggie
AUGGIE – He de convidar-los a tots perquè no vull que ningú
se senti ofès en saber que he convidat a uns i a ells no val?
MARE - Val ¿Tambié volts convidar l’al.lot que t’ha dit això « ¿Qué li passa
a la teva cara?»?
AUGGIE – Sí pots convidar el
Julián. Eh, mare ja podríes oblidar-te d’allò.
MARE
- Es vera, tens raó.
(Entre els dos col.loquen
gorros d’aniversari en cercle per a tota
la classe)
AUGGIE
– ¿Mare, qui ha respost a la
invitació?
MARE
- Jack Will, Summer, Reid
Kingsley i els dos Max. I un parell de persones varen dir que
intentarien passar.
AUGGIE
– ¿Qui?
MARE
- La mare de Charlotte va dir
que Charlotte tenía un recital de dansa
un poc abans, però que intentaría anar a la fiesta si le donava temps. I la mare
de Tristán va dir que potserTristán
anirira després del partit de fútbol.
AUGGIE
– ¿Ja está?
Són unes... cinco persones.
MARE - Son més de cinc persones, Auggie. Crec que molta gent ja tenía plans.
AUGGIE
– ¿Quina casta
de plans?
MARE
- No ho sé, Auggie. Enviarem les invitacions tard.
AUGGIE
– ¿Qué te digueren? ¿Quines raons te donaren?
MARE – Cadascun tenia les seves raons, Auggie. De veres, cel, no haurien
d’importar-te les seves raons. La gent tenia plans , res més.
AUGGIE
– ¿Quina excusa va posar en Julián?
MARE - ¿Saps?, la seva mare va ser l’única que no va contestar. Ses olles
semblen a n’es tests.
AUGGIE
– I això què significa?
MARE
– Deixa-ho. Ves a rentar-te
les mans per dinar.
AUGGIE – La meva festa d’aniversari acabà essent molt més
reduïda del que havia pensat….
(Els nins que van se posen en cercle i es col.locquen el gorro, els que
no van aniran donant les seves excuses. Els que hi van Jack, Summer,
Reid, Tristán i lels dos Max)
JULIÁN – No hi vaig anar perquè no vaig voler. porque no quise, ¿passa algo? No
tenc per què ser amic de tot el món ¿no?
CHARLOTTE – Al final vaig acabar tard del festival de ball i
estava molt cansada.
HENRY - No sé si a Julián li hagués agradat que jo hi hagués anat així que ….
No puc, me fa mal el cap.
MAYA
– Yo tenía una comida familiar.
XIMENA
– Tenc un viatge i no sé què
posar en la meva maleta.
MAILS
– Estic malalt , m’han sortit
mil grans.
MIRANDA
– Havia demanat hora a la
perruquería. No puc anul-lar-lo.
AUGGIE
– …però encara així va ser genial.
ESCENA
10/ PROBLEMES D’ADOLESCENTS
VÍA – Miranda i jo ens coneixem des de primer. El que més
m’agradava era que no havíem ni de donar-nos explicacions de res. Ens coneixíem
massa bé.
MIRANDA – Jo conec n’August des que va néixer. El que més ens
agradava era juagar a vestir-lo, posar-li boes, capells….
VÍA
– I la perruca de Hannah Montana.
MIRANDA – Quan el disfressavem així pareixia E.T. No ho dic
per mal eh…
VÍA
– Ja ho sé.
MIRANDA
– Enyor molt verue’l i parlar
amb ell
VÍA – Durant primària Miranda i jo érem un grup tancat. Ens encantava estar
juntes.
MIRANDA
- Era la bomba.
VÍA
– No érem populars, ni unos cocos, ni súper
deportistes,
MIRANDA - ni riques, ni dolentes, ni tontes, ni súper desarrollades,
ni planes.
VÍA – Però estàvem molt bé juntes. Ens posàrem tant
contentes quan ens digueren que les dues havíem entrat en el mateix institut…
MIRANDA – Cridàvem com a loques per teléfon quans ens varem
assabentar. …
VÍA
– Sí, pero l’ institut ho
canvia tot.
MIRANDA – Ja no anam
juntes, ens hem distanciat. Ara jo vaig amb les populars i ella amb les
cerebritos. Ens va bé així
VÍA
– (…)
MIRANDA
- Encara que …
VÍA
– ¿Sí?
MIRANDA - No, res. (Se van per distintos llocs quan estan a
punt de sortir …) ¡Vía!
VÍA
– ¿Sí?
MIRANDA
– T’enyor..
VÍA
– Jo també. (Se’n van)
MIRANDA – És molt guai
ser de les populars. M’ estan jutjant.
Sí Vosté allà asseguts, estan pensant que la que s’ha portat malament
separant-se de na Via he estat jo. No ho neguin. Pensen que m’he venut per ser
una popular. I jo els deman, ¿Qué hi ha de dolent ? ¿No recorden al seu grup de
populars de quan anaven a? Perquè això no és nou d’ara, això ha existit
sempre.. Si Voltros. Haguéssiu pogut ser populars si ho haguessiu fet sense
pensar.
Mirin, a mi mai
mai m’han considerat una de les al.lotes «populars» en res , però aquest estiu
vaig anar a un campament i , fos pel que fos, era la persona amb la que tot el
món volia juntar-se. Fins i tot les al.lotes del quería juntarse. bungalow 32 estaven com boges
amb mi. Me refieresc a les al.lotes que eatn en el punt més alt de la cadena
alimenticia. Deies que els agradava el meu pèl i deien que els agradava com me
maquillava. M’ensenyaren a fer tops amb camisetes. Ens escapàvem a la nit i
creuàvem el bosc per arribar al campament dels al.lots. Sortíem amb al.lots.
Quan vaig tornar a casa del campament no vaig cridar a na Via. Supòs que no me
feia ganes parlar de certes coses amb ella. M’hauria demanat pels meus pares i
pel campament. Via no era una maiga fàcil, era molt seria. I ara m’ho pas bé,
som algú que els altres admiren. No m’empenedesc, és només que .. necessit a la
meva millor amiga, però sense que me jutgin.
ESCENA
11/ EL DOLENT DE SCREAM
AUGGIE – Haig de
reconèixer que aquell matí anar cap als armariets caminant pel passadís va ser
una experiència única. Tot es veia diferent. Jo era diferent. En lloc de
caminar com sempre amb el cap baix, intentant que ningú em veiés, aquell dia
anava amb el cap alt mirant al meu voltant. Volia que em veiessin. Un nen que
portava una disfressa clavada a la meva, amb la mateixa màscara de fantasma que
li rajava sang vermella de mentida, em va xocar la mà quan ens vam creuar a les
escales. No tinc ni idea de qui era, i ell no tenia ni idea de qui era jo, i
per un moment em vaig preguntar si hauria fet el mateix si hagués sabut que qui
hi havia sota la màscara era jo.. Començava a
pensar que aquell dia seria un dels dies més importants de tota la història de
la meva vida.
MILES
– ¿Quan te pareix que arribarà?
HENRY
– ¿Boba Fett, on ets?
JULIÁN
– ¡Calla tonto! Estará a punt
d’arribar, veuràs com riurem…
(Auggie, va a
seure’s en su lloc, perè en l ‘últim moment canvia d’ idea i se seu prop d’ells)
MILES
– Se pareix un munt a ell.
JULIÁN – sobretot aquesta part (senyala una part de la màscara que ell du
posadal )
HENRY – En realitat, els que sembla de
veritat és una d’aquests caps reduïts.¿Les heu
vist alguna vegada? Es clavat a una d’aquestes.
MILES
– Jo creo que se pareix a un
orco.
JULIÁN – ¡Es vera! —Si jo tengués aquesta pinta (contesta riguent-se), vos ho jur
que me taparía la cara amb una caputxa tots els dies.
JACK—Jo ho he pensat molg i crec que …
si jo tengués aquesta pinta crec que que me suicidaria.
JULIÁN
– Que va.
JACK— Sí, de veres. No m’ imagin miránt-me al mirall tots els dies i veient-me
així. Sería horrible. I que tot el món
se me quedàs mirant sempre…
JULIÁN
– ¿Y per què te juntes tant amb
ell ?
JACK— No sé, EL Sr. Culet me va demanar que estigués amb ell a principi de
curs i deguúe dir-los a tots els professors que ens asseguessin junts a totes
les classes, o jo que sé…
AUGGIE – Coneixia aquella veu. Vaig voler sortir correguent
de classe en aquest moment, però me vaig quedat plantat on estava i vaig seguir
escolatant Jack Will.
JACK— El cas és que sempre me segueix a
totes parts. ¿Qué voleu que faci?
JULIÁN
– Deixa’l tirat.
AUGGIE – No sé que va contestar Jack, perquè vaig sortir de
classe sense que ningú sabés que havia estat allà. Mentre baixava per l’escala,
se m’encenia la cara. Només volia trobar un lloc diminut on ficar-me i desapaRèixer. Volia un forat en
el que poder cuare: un foradet negre que me menjàs
(ALGUNS NINS EN L ‘ESCENARI)
TRISTÁN
– El bitxo raro aquest…
MAX
– Nin rata
XIMENA
- ¿Per què te juntes tant
amb el monstre?
MAILS
– Ostia és com Freddy Krueger,
igualet.
SAVANHA– ¿Escolta, heu vist E.T.?
HENRY– Cara llangardaix quasi me compixa damunt.
REID
– L’asqueros
AUGGIE – . He estat a
prou parcs per saber que els nens poden ser molt cruels. Ja ho sé, tot això ja
ho sé.
Vaig acabar al
lavabo del segon pis. No hi havia ningú perquè ja havia començat la primera
hora i tothom era a classe. Vaig tancar la porta del vàter, em vaig treure la
màscara i vaig plorar i plorar no sé quanta estona. Després me'n vaig anar a la
infermeria i vaig dir que tenia mal de panxa, que a més era veritat, perquè em
sentia com si m'haguessin clavat un cop de peu als budells. La infermera Molly
va trucar a la mare i em va fer estirar al sofà que hi havia al costat de la
seva taula. Al cap de quinze minuts la mare era a la porta.
MARE
– Auggie (l’abraça)
AUGGIE
– Hola.
MARE – ¿Te fa mal l’estómac ? (li posa la mà en el front de manera automática
per veure si té febre)
AUGGIE
– Me fa mal el cap.
MARE
– Será quelcom que has
menjat. No voldràs fer Truco o Tracte ?
AUGGIE
– No. Hola.
VÍA
– ¡Ei! ¿Que te passa? Haloween
és la teva festa preferida…
MARE
– Ni tan sols té forces per
demanar llepolies per les cases…però no té febre…vaig a cercar un tassó d’aigua.
VÍA
– ¿Cóm tens l’estómac?
AUGGIE
– Encara tenc ganes de vomitar.
VÍA
– ¿Segur que no te fa ganes
anar a la desfilada de Halloween?
AUGGIE
– Segur
VÍA
– ¿Vols contar-me que te
passa??
AUGGIE
– No.
VÍA
– ¿Es per qualque cosa del
col.legi?
AUGGIE
– Sí.
VÍA
– ¿Professors? ¿Treballs?
¿Amics? ¿Algú ha dit qualque cosa?
AUGGIE
– La gent sempre diu qualque cosa
VÍA
– Diguem que t’ha passat.
AUGGIE – Aquesta vegada ha estat en s Jack, el que han dit els altres nins no importa,
estic acostumat, per Jack… No m’ho esperava, vaig creure que era el meu millor
amic. M’ha agafat per sorpresa, això és tot.
VÍA – A vegades, els nins són estúpids i diuen coses estúpides. Segur que no
ho ha dit en sèrio
AUGGIE – Llavors, per què ho ha dit? Ha estat fent-se passar
per amic des del primer día. Tant de bo no hagués anat mai al col.legi. Crec
que no hi tornaré. L’odiiOjalá no hubiese ido nunca al colegio. Creo que no voy
a volver. ¡L’ odii! ¡L’ odii! ¡L’odii!
VÍA – Venga Auggie, venga ¿Per qué no te poses la teva disfressa de
Jango Fett y…?
AUGGIE – ¡Es una disfressa de Boba Fett! ¿Per què els confon
tot el món?
VÍA
– La teva disfressa de Boba
Fett. Anam a la desfilada, ¿val?
AUGGIE – Si vaig a la desfilada, la mare pensarà que me trob
millor i demà m’obligarà a anar al col.legi.
VÍA – La mare mai t’obligaria a anar al col.legi. Venga, Auggie. Te promet que será divertit. I te donaré tots els meus caramels.
AUGGIE
– Val, però podràs cmenjar-te’n alguns tu també.
VÍA
– (Se’n riuen) Seràs…
ESCENA
12/ LA PESTA
SUMMER – (MIRANT EL PÚBLIC) Reconec
que costa una mica acostumar-s'hi, a la cara de l'August. Ja fa dues setmanes
que m'assec amb ell, i no es pot dir que sigui la persona més polida del món,
menjant. Però a part d'això, és molt simpàtic. També puc dir que ja no em fa
gens de pena. És veritat que el primer dia em vaig asseure amb ell per pena,
però ara ja no. Ara continuo seient amb ell perquè m'ho passo bé. Una de les
coses que no m'agraden d'aquest curs és que hi ha molts nens que fan com si ja
fossin massa grans per jugar. Es passen l'hora del pati xerrant. I de l'únic
que saben parlar és de qui li agrada a qui i de qui és guapo i qui no ho és.
L'August passa de tot això. Li agrada jugar als quatre cantons, a l'hora del
pati, i a mi també m'encanta.Va ser precisament jugant als quatre cantons amb
l'August que em vaig assabentar d'això de la Pesta.
SUMMER – Ximena… ¿vols jugar als quatre quadrats
amb l’August i amb mi? Estam cercant-ne a dos més per formar equip.
XIMENA
– Crec que no me fa massa
ganes …
SUMMER – Venga va, si ens morim de ganes de desbancar l’equip de Julián…
XIMENA
– Ja però amb n’ August…
SUMMER
– Juga molt bé, ja ho veuràs…
XIMENA
– No és això , és que no vull
agafar La Pesta.
SUMMER
– ¿La què?
XIMENA – La Pesta, si toques a n’August, tenss menys de 30 segons per rentar-te
les mans amb desinfectant o agafes la pesta.
SUMMER – ¿Però quina tontería estàs diguent? ¿I aquesta ridiculesa que és la nova
moda?
XIMENA – La veritat és que dura des de principi de curs. Ja sé que no t’havies
assabentat perquè tu el toques tota l’estona… …
SUMMER – ¿Peroò a tu te pareix normal lo que estás dient? Així que és per això que ningu del cole el
toca
XIMENA – Ja sé que está fatal. I és una tontería però jo preferesc no tocar una
pilota que acaba de tocar August. Per si d’acas, ¿Entens?
SUMMER – (MIRANt AL PÚBLIC) La veritat
és que no, no ho entenc. I no estic segura de que te passa i agafes la Pesta
perquè, de moment, ningú ha tocat n’ August… al menys, no directament. Però
el que sí sé, és que jo encara no he mort.
AUGUST
– ¡Ei Summer!
SUMMER
– Hola.
JACK – Hola Auggie! (August se’n va sense saludar) Però qué li passa? Està
enfadat amb mi?
SUMMER
– Sí
JACK
– Sí? Per qué? ¿M’ho diràs?
SUMMER
– No, lei vaig prometre que no
t’ho explicaria.
JACK – Es que es molt estranu, no tenc ni idea de per què s’enfadà amb mi així
de cop ¿I no me pots donar una pista?
SUMMER
– Fantasma sanguinolent.
JACK – Fantasma sanguinolent. ¿I això se suposa que m’ha de dir qualque cosa?
SAVANNAH – ¿I el teu
novio, Summer?
SUMMER
– Com?
SAVANNAH – Dic jo que per Halloween no li farà falta dur máscara, ¿no?
SUMMER
– No és el meu novio .
SAVANNAH – Ja ho sé. ¡Era broma! (Li dóna una besada a la
galta)
HENRY —Volem
s saber per què te juntes tant amb el Nin Zombi.
SUMMER
– No és un zombi
SAVANNAH – ¿Saps, Summer? Seriess molt més popular si no te juntassis
tant con ell. Vaig a ser sincera amb tu:
a Julián li agrades. Vol demanar-te per sortir..
SUMMER
– Ah, ¿sí?
SAVANNAH – ¿Te pareix guapo?
SUMMER
– Eh… sí, supòs. Sí, és guapo.
SAVANNAH – Idò hauràs d’ elegir amb qui te vols
relacionar. Li caus bé a tot el mòn, Summer. Tots pensen que ets maca i molt
guapa. Podriess formar part del nostre
grup si volguessis i, creu-me, en el nostre curs hi ha moltes aol.lotes
que els encantaria.
SUMMER
– Ho sé. Gràcies.
SAVANNAH – De res ¿Què vols que li digui a Julián que vengui a parlar amb tu?
SUMMER
– Eh… la verdad es que tengo que ir al baño.
(En aquest
moment, Julián li ha aferrat un paper a l’esquena de n’August, Jack que
ho veu intenta ajudar-lo però n’ August
no ho vol)
JACK –
Eh! Julián t’estàs passant…
JULIÁN –
Qué dius?
AUGUST –
No necessito que me defensin.
(Apareixen Vía i Miranda i la resta se’n van)
ESCENA
13/ WASAPEJANT
Hola August, Jacklope Will vol ser amic a Facebook.
Jacklope Will 32 amics en comú. Gràcies, l’equip de
Facebook.
Assumpte: Ho sento!!!!
Missatge:
Hola August. Som
jo Jack Will. He vist q ja no estic a la
teva llista d’amics.. Esper que tornis a ser amic meu pq ho sento molt. Només
volia dir-t’ho. Ja sé pq estàs enfadat amb mi, ho sento no ho vaig dir en serio. Vaig ser un imbécil. Esper q puguis perdonar-me.
Esper que tornem a ser amics.
Jack.
1 nou missatge
de text De: AUGUST
31 des. 16.47
Vaig rebre el teu
Mnsj. Saps pq estic enfadat amb tu? Te lo contó Summer?
1 nou missatge de text
DE: JACWILL
31 des. 16.49
Me va donar
una pista de dolent de scream, però no la vaig entendre i llavors vaig
recordar al dolent de scream a clase per
Halloween. No sabía q eras tú pensava q irías de Boba Fett.
1 nou missatge de
text
De: AUGUST
31 de des 16.51
Vaig canviar d’opinió en l’últim moment. Què tal te
va amb en Julián?
1 nou missatge de …
TOTS – En serio? No podríem wasapear-nos?
Es més fàcil. (A partir de llavors van
treient emoticonos)
JACK – És un imbécil. Però jo també vaig ser
un imbécil. Sent molt, molt, molt el que vaig dir. Podem tornar a
ser amics?
AUGGIE
– Val
JACK
– Mola!!!!
AUGGIE – Però diguem la veritat, val? De veres voldries suicidar-te si fossis jo????
JACK – No!!!! Te lo juro por mi vida pero tío… querría suicidarme si fuera
Julián.
AUGGIE
– Sí, tío, tornam a ser amics.
ESCENA
14/ LA GUERRA
CHARLOTTE – Quan tornàrem de les cacances de Nadal, l’únci
tema de conversa era “La guerra”. En aquesta
guerra participava molta gent contra Jack i Auggie. ¿Saben qui és
Auggie? August és un nin del col.legi que va néixer amb uns problemes facials
molt greus. I quan dic greus, vull dir greus. O sigui, molt greus .¿Ho entenen?
No, no crec que ho entenguin bé. Cap dels seus trets està on haurien o
entiendan bien. Ninguno de sus rasgos estan on haurien d’estar. Quan el veus
per primer cop, asusta una mica, perquè sembla que dugui una màscara o jo que
sé. Per això tot el món se fixa en ell, és impossible no fixar-se.
Uns quants sempre
hem estat simpàtics amb ell, bé jo el salud en pla… “Hola August, què tal?”
“Cóm te va” i coses per l’estil. Els altres segueixen en Julián i el guai de Julián se passa molt amb ell, és com si no pogués superar el fet que Auggie té la pinta que te. ¡Cóm si el
pobre al.lot pogués fer alguna cosa per
evitar-ho!
El cas és que tot
el món pensa que enJulián li va dir a en
Jack alguna cosa horrible sobre Auggie i Jack, como a bon amic que és, li va
pegar una punyada en Julián. ¡Zas! I
llavors expulsaren temporalment en Jack ¡Zas! I ara ha tornat a classe ¡Zas!
I clar, la guerra:
Julián va cel.lebrar una súper festa d’aniversari i va posar a tots els de quart en contra de Jack.
Va fer
córrer la veu de que el psicóleg de la seva mare va dir que Jack era
inestable emocionalment ¡Quina bogeria! I ara tots els van enviant missatgets
desagradables tot el temps.
¡Vaja tontería!
ESCENA
15/ ELS NOSTRES ACTES SÓN ELS NOSTRES MONUMENTS
(Els nins van pujant a les cadires i
llegeixen els paperets que llavors llancen contra Auggie y Jack. Mentre uns llegeixen,
d’altres miren per no diuen res)
-
«¡Apestes, formatge gegant!»
-
«¡Ja no le caus bé a ningú!».
-
«¡Monstre!».
-
«¡Fora del nostre col.legi,
orco!».
o “¡Escolta,
Darth Asqueros Sidius! ¡Ets tan fei que hauries de dur màscara tots els diess!”.
-
“T’odii, monstre!”.
o “Segur que la teva mare desitja que no
haguessis nascut. Fes-li un favor al món i mor”
SUMMER
– ¡Ja basta! (August se posa el cascc una altra vegada)
PROFESOR BROWNE — ¿No trobau les notes que
heu escrit totalmente aterradores? Perquè jo sí. Aquestes notes estan escrites
amb la intenció de ferir els sentiments dels altres. I amb les pimeres amb les
que heu rigut, eren un poc, però les darreres ja no. I això és el que passa sempre amb aquestes
cosesn, que s’acaben descontrolant. Heu creuat el límit al.lots, has creuat el
límit. (Senyalant amb el dit alguns alumnes)) Existeix un límit i tú, i tú i també tú l’has sobrepassat. Heu fet
carusses d’esquenes de August, heu participat tots en un hoc anomentat la La
peste com si això no significàs res,
l’heu aïllat socialment …
Ara faré passar algú. Bon dia Sra. Pullman.
¿Voleu recollir els papers i tornar-lso a llegir ara?, Julián, llegeix el teu
paper. ¿No? ¿Ja no te fa gane? ¿Y a tu, i a tu?
Alguns posau
cares de sorpresos, vos pareix que la cosa no va amb voltros.
CHARLOTTE
- És
que jo no he participat de res de todo
això i …
PROFESOR BROWNE — ¿Qué no has participat?, ¿No
sabíes que passava? ¿No ho has vist fer
als altres ? ¿Els has frenat ? ¿Has vengut a dir-me el que estava passant?
MANUELA -
Això seria xivar-se!
MARE
— Estau
molt equivocats. ¿Puc explicar-los una
cosa Sr. Browne?
PROFESOR
BROWNE — Per
descomptat.
MARE — Impedir el maltracte a un company , perquè
un de sol no pot lluitar contra tot un grup, no és xivar-se. EÉ ser valent, és
tenir principis. És de boness persoeas. Entenc que no és fàcil pe a cap de
vosaltres començar a l’institut, però per n’Auggie tampoc. Agraesc a aquells
que han sabut sopreposar-se a la seva malaltia i l’han tractat com a un ambi,
de tot cor.
PROFESOR BROWNE — ¿Recordau de qué parlàrem el
primer día? ¿Algú sap dir-me què posa la placa a l’entrada del col.legi?
MAILS –
Coneixe’t a tu mateix.
PROFESOR BROWNE — I ¿ja vos
coneixeu un poc millor a vosaltres mateixos Julián? ¿Ja sabeu qui sou?
Aquí
va un altre precepte:
ELS
NOSTRES ACTES SÓN ELS NOSTRES MONUMENTS
Imaginau com seria el vostre monument si la
societat vos hagués de jutjar pel que heu fet aquest any. Pensa-ho.
(Se’n van el professor i la mare. Tots miren
n’August. Aquest està agafat de la mà de Jack i de Sumer. Poc a poc van apropant.se
i els van posant una mà damunt, , primer Charlotte, llavors Henry que s’ apropa
i els treu el casc, se van afegint els altres. Julián queda sol i se’n va de la classe.)
FOS
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada